Friday, February 02, 2007

An old Clean Air Watch adversary offers cash to scientists to raise doubts about global warming

In case you wondered if those record Exxon-Mobil profits were going to constructive use, consider the story published in today’s Guardian newspaper in London:

http://www.guardian.co.uk/frontpage/story/0,,2004399,00.html


“Scientists and economists have been offered $10,000 each by a lobby group funded by one of the world's largest oil companies to undermine a major climate change report due to be published today,” the newspaper reports.

“Letters sent by the American Enterprise Institute (AEI), an ExxonMobil-funded thinktank with close links to the Bush administration, offered the payments for articles that emphasise the shortcomings of a report from the UN's Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC).”

What – not the same American Enterprise Institute that has paid a “visiting fellow” to repeatedly attack Clean Air Watch?


http://209.85.165.104/search?q=cache:NjoEyiL9AEsJ:www.heartland.org/Article.cfm%3FartId%3D18440+%22american+enterprise+institute%22+clean+air+watch&hl=en&ct=clnk&cd=9&gl=us

and http://commonsblog.org/archives/000725.php

and http://www.heartland.org/Article.cfm?artId=19130


I guess we are in good company, at least.

Our friends at the Union of Concerned Scientists noted last month that the oil giant had spread around a lot of money to cultivate doubt about global warming. http://www.alertnet.org/thenews/newsdesk/N03432352.htm

2 comments:

Janis Mara said...

Texas-based ExxonMobil on Thursday posted the largest annual profit ever by a U.S. company — $39.5 billion. Hence, they now officially have more money than God and, hence, more power. With that kind of chump change, it's no surprise they're using their clout to try to discredit this report.

softwareNerd said...

This is ad hominem, and does not address the substance of the objections. Besides, somehow when a scientist takes tax-payer money from politicians to say what the politician wants it is not considered biased, but when the money comes from private companies then it is. That's a double standard, or it reflects an ignorance of how university grants are awarded.

The “National Post” just published an interesting series of articles about some scientists who are questioning the UN’s line on global warming. Some people call them “deniers”, implicitly comparing them to the nut-jobs who deny the holocast. These newspapers articles are an excellent background showing why that accusation is ad hominem — an obvious smear to dismiss scientific evidence.